La ministra de Transports i l’alcaldessa de Barcelona presenten l’avantprojecte d’ampliació i millora de l’estació de Sants i els seus entorns

L'avantprojecte contempla una inversió de 410 milions d’euros per obrir l’estació pels quatre costats, envoltar-la d’espais verds i reordenar-ne el trànsit.

Aquest divendres s’ha presentat l’avantprojecte d’ampliació i millora de l’estació de Sants i entorns a la plaça dels Països Catalans. Un projecte que resol una demanda veïnal històrica i que ha estat fruit d’un procés participatiu en què hi han format part les associacions veïnals i comercials dels barris de Sants i Hostafrancs.

En la presentació de l’avantprojecte hi ha participat la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez; la presidenta d’ADIF, Maria Luisa Domínguez; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; i la tinent d’alcaldia de l’àrea ecològica, urbanisme, infraestructures i mobilitat, Janet Sanz. També hi ha estat present Lucia Reina, de Sants Establiments Units, i Josep Maria Domingo, del Centre Social de Sants.

Ada Colau, alcaldessa de Barcelona, ha destacat la influència que ha tingut el moviment veïnal per aconseguir que aquesta transformació sigui una realitat. “Si per fi ha arribat aquest dia és, en gran part, gràcies a la millor Barcelona que fa la lluita veïnal des dels barris”, ha dit l’alcaldessa, afegint que aquest era “un dels punts històrics pendents de Barcelona”. Colau ha indicat que serà una transformació que “omplirà de vida tot aquest àmbit, que unirà per fi els barris pels quatre costats de l’estació, que guanyarà verd i espai pels vianants i que s’omplirà de vida social, cultural i econòmica”.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha coincidit també que es tracta d’un projecte “llargament reivindicat pel barri, principalment pels seus veïns, pels seus comerciants, però també pel conjunt de la ciutat”. La ministra de Transports ha expressat que “avui comença la seva transformació i la seva adaptació a un nou model de ciutat, a la ciutat del futur”, i ha afegit que “la ciutat que volem és una ciutat de proximitat, que sigui sostenible, accessible i amigable, pensada principalment per les persones i per a les persones”.

Aquest avantprojecte és quelcom molt reclamat també pels comerciants de la zona. Avui Lucia Reina, de Sants Establiments Units, ha destacat que “per al comerç de Sants, aquest projecte significa treure una barrera física, obrir l’estació al barri”. Reina agraeix que per fi hi haurà una estació “connectada”, que sigui un punt d’arribada perquè els eixos comercials puguin “potenciar, dinamitzar i mostrar a tota Barcelona i a tot arreu el nostre comerç de proximitat i de qualitat i l’activitat cultural i associativa que tenim al barri de Sants i al nostre Districte”.

Per altra banda, qui ha estat sempre al peu del canó en aquesta reivindicació ha estat el moviment veïnal, i en concret la lluita des del Centre Social de Sants. Josep Maria Domingo ha destacat que és un dels punts que més han treballat, i que hi van començar el 2003. “Això ens ha costat molt, molts disgustos i moltes emprenyades, però amb el projecte que vam veure ahir em sento encoratjat”. Josep Maria Domingo ha afegit que ha notat que “la participació que hem fet ha donat uns fruits molt bons”. “El projecte és el que necessitàvem", ha acabat.

Durant la roda de premsa hi ha hagut la interrupció d’una veïna que, mentre parlava la ministra de Transports, Raquel Sánchez, s’ha aixecat per demanar una regulació dels preus dels lloguers. Tot seguit l’han acompanyat un grup d’activistes del Sindicat de Llogateres que han irromput amb cartells i sota el crit de “Raquel Sánchez, regula els lloguers”. Al cap d’uns minuts l’acte ha pogut continuar amb normalitat, tot i que s’han continuat escoltant xiulets i escridassades de fons.

Amb aquest avantprojecte comença el que serà la major inversió feta al Districte de Sants Montjuïc, que preveu donar solució a una lluita veïnal històrica del barri de Sants. Un projecte que no es preveu que pugui estar acabat fins al 2029, que contempla una inversió de 410 milions d’euros, per obrir l’estació pels quatre costats, envoltar-la d’espais verds i reordenar-ne el trànsit.